Verbindende communicatie

Deze theorie en filosofie is ontwikkeld door Marshall Rosenberg, Joods-Amerikaans Psychiater.
Hij noemt het ‘Non-Violent Communication’, of Geweldloze communicatie, maar wij noemen het liever verbindende communicatie omdat het voor ons beter vertelt waar het om draait.

Wat is Verbindende Communicatie

Verbinding, in eerste instantie met onszelf.

“Mezelf beter leren begrijpen” is de eerste en misschien wel belangrijkste stap naar die wens tot verbinding: Wat doe ik? Hoe toon ik het? Wat brengt het teweeg? Met welk resultaat? Van waaruit? Antwoorden op deze vragen leiden tot meer zelfkennis.
Hoe beter ik mezelf begrijp, des te beter ik ook begrip voor mezelf kan krijgen. En Empathie voor wie ik ben. Ik ontdek de waarheid over wie ik ben. Volgende stappen brengen met daar dichter bij:
– Mijn observaties en gewaarzijn naast mijn gedachten en (zelf)-oordelen leren plaatsen
– Mijn echte gevoelens leren kennen achter mijn pseudogevoelens vol verwijt en interpretatie.
– Mijn behoeftes, zowel de vervulden als de niet-vervulden woorden geven zonder me vast te pinnen op een strategie of persoon.
– Voorstellen doen om met die behoeftes om te gaan. In eerste instantie aan mezelf zonder hierin eisend te worden.

In sommige situaties volstaat het om deze zelfempathie te ontwikkelen.
Op bepaalde momenten kan het nodig zijn om hierover te communiceren met de ander. Dezelfde stappen, dezelfde weg. Alleen gaat het dan niet langer over “wie ik ben”. Dan gaat het over zoeken naar “ons”, relatie, samenzijn, verbinden. Dezelfde stappen als hierboven beschreven helpen me om exacter aan de ander te vertellen wat we nodig hebben en hoe hij daar kan toe bijdragen. Daarnaast kan ik diezelfde stappen gebruiken om de ander beter te begrijpen en zo ook empathie te geven.
Met deze vierstappenkaart kan je alvast zelf eerste stappen zetten.

Waar kan ik Verbindende Communicatie gebruiken?

Bij wie kan mij dat helpen? Eigenlijk bij iedereen met wie je in feite een goed communicatie en relatie nastreeft en daar niet altijd in slaagt. Dus zowel bij je collega, je buur, je partner, je chef, je klanten, je kinderen….

Vice Versa

Vice Versa richt zich op elke soort relatie.
– In begeleidingen wordt op maat een programma opgebouwd dat tegemoet komt aan uw noden en behoeftes.
– Organisaties als systeem, want ook zij hebben nood aan een grote empathiefactor om hun missie en visie gezamenlijk te realiseren. Bovendien heeft elke organisatie ook behoeftes die voldaan willen worden. Behoefte aan richting of aan structuur bv.
Teams in hun samenwerking en contacten met anderen of om intervisie mogelijk te maken.
Leidinggevenden die samen met hun medewerkers doelen realiseren en mensen mee op weg nemen.