Leiderschap

Bij leiderschap draait alles rond bewustwording. Goede leiders zijn zich bewust van hun communicatiestijl, hun strategieën en behoeften. Ze staan stil bij hun rol als leider en zijn volledig ‘aware’. Als ze een goed zicht hebben op hun eigen functioneren en op de impact daarvan op hun personeel, kunnen ze duidelijker communiceren. Door te reflecteren op hun eigen behoeften, kunnen ze begrip en empathie tonen voor de behoeften van hun werknemers.

Verbindende communicatie biedt een uitgelezen kader om de verschillende behoeften die er leven te verenigen en te volgen.

Ik geef hieronder een concreet voorbeeld van bewustwording tijdens een cursus ‘bezielend leiderschap’ die ik gaf aan leidinggevenden van Federale Overheidsdiensten aan het OFO te Brussel.
Een teamleider vertelde na drie dagen intensief zelfonderzoek dat hij niet goed begreep wat er met hem en zijn team aan de hand was. Alle tot heden aangereikte instrumenten en theorieën gaven hem de bevestiging dat hij heel mensgericht leiding gaf. Dat deed hem ook deugd om vast te stellen. Toch wrong het ergens en hij begon te exploreren via de stappen van Verbindende Communicatie. Hij dacht dat hij duidelijk was in het geven van doelen en gaf het team voldoende tijd en ruimte om deze doelen te verwezenlijken. Hij stelde zich heel gelijkwaardig op, ging graag mee in de voorstellen van anderen en was steeds bereid om rekening te houden met wat het team nodig had. Toch lukte hij er niet in om samen met het team deze doelen te realiseren op een, voor beide partijen, bevredigende manier.
Door in te zoomen op de behoeftes van zowel het team als de leidinggevende werd één en ander duidelijk. De Leidinggevende had totaal andere verwachtingen dan dat wat de teamleden afleverden. Hij ging aan zijn eigen behoefte aan structuur en duidelijkheid voorbij omdat hij graag de ‘goede baas’ wilde zijn.
Ook de teamleden hadden graag die duidelijkheid en richting, maar gingen vanuit hun betrokkenheid op de taak en mekaar steeds aanpassingen maken waardoor doelen vager werden en afweken van wat initieel bedoeld was. De ene (niet-vervulde) behoefte werd gecamoufleerd door een andere behoefte die erg goed vervuld werd.
Tijdens deze cursus werd dit duidelijk voor de leidinggevende en kon hij ermee aan de slag in zijn team. Hij had dankzij de Verbindende communicatie immers ook een instrument om mee te werken.

 

 

Huidig aanbod Verbindend Leiderschap? (lees meer)

Interesse in begeleiding? Mail mij voor een vrijblijvende afspraak.

 

Begeleiding nodig ?

Meer info en updates