Zoek

Verbindende Communicatie

Wat is Verbindende Communicatie

Dit gedachtengoed is ontwikkeld door Marshall Rosenberg, Joods-Amerikaans Psychiater.

Hij noemt het ‘Non-Violent Communication’, of Geweldloze communicatie, maar wij noemen het liever verbindende communicatie omdat het voor ons beter vertelt waar het om draait.         

 

Verbindende communicatie is een eenvoudige en krachtige tool die je kan inzetten in zeer uiteenlopende situaties. We bieden workshops aan om de principes actief in te zetten. In eerste instantie voor de relaties waarbij verbinding met je collega’s en klanten belangrijk is. Daarnaast vertalen we de uitgangspunten in een workshop rond Verbindend leiderschap. Ten slotte gebruiken we Verbindende Communicatie ook in individuele coaching, bij teamcoaching en in bemiddeling .

zelfempathie

Verbinding, in eerste instantie met onszelf.

“Jezelf beter leren begrijpen” is de eerste en misschien wel belangrijkste stap naar verbinding.
Hoe beter ik mezelf begrijp, des te beter ik ook begrip voor mezelf kan krijgen. We noemen dit “Zelfempathie”.
Volgende stappen brengen met daar dichter bij:

  • Je observaties en gewaarzijn naast je gedachten en (zelf)-oordelen leren plaatsen
  • Je echte gevoelens leren kennen achter de pseudogevoelens vol verwijt en interpretatie.
  • Jouw behoeftes, zowel de vervulde als de niet-vervulde behoeftes (h)erkennen zonder je vast te pinnen op een strategie of persoon.
  • Zoeken naar mogelijkheden om die behoeftes te vervullen, zonder iets op te leggen aan jezelf of een ander.
Uitdrukken

Verbinding met de ander

In sommige gevallen volstaat het om zelfempathie te ontwikkelen. Jezelf te begrijpen en je behoeftes opmerken kan voldoende zijn om met bepaalde situaties om te gaan.
Maar er zijn momenten waarbij het nodig is om ook te verbinden met de ander.
Dezelfde stappen die ons helpen om jezelf beter te begrijpen helpen je om je eerlijk te uiten naar de ander door te vertellen waar jij nood aan hebt en hoe die ander daar kan toe bijdragen.
En niet alleen dat. Je kan er ook empathie mee geven aan de ander. Zo ontstaat een wederzijdse uitwisseling en verbinding.

empathie geven

De kracht van een workshop Verbindende Communicatie

Tijdens de workshop worden de vier stappen actief ingeoefend:

  • Je ontdekt de eenvoud van het model met behulp van oefeningen.
  • Je leert je oordelen, verwijten, overtuigingen en aannames om te zetten in verbindende taal.
  • Je wordt aangemoedigd om te voelen.
  • Je leert de schoonheid van elke behoefte te (h)erkennen.
  • Je leert je eerlijk uiten naar de ander.
  • Je ontdekt de kracht van empathisch luisteren.

 

Door de eigen situaties wordt een workshop op maat gemaakt van de groep. Geen theoretische of algemene toepassingen, maar steeds vertrekkend vanuit de eigen praktijk en de moeilijkheden die zich daar voordoen.

Via onderstaande links bieden we je alvast een hulpmiddel aan om zelf te oefenen.